Genzyme, gespecialiseerd in biofarmaceutische medicatie voor de behandeling van ernstige zeldzame ziektes, stapt over naar de IP-telefonie van Avaya. De groep wil immers standaardisatie om efficiënter te kunnen werken.

Andere Genzyme-vestigingen wereldwijd werken al met de Avaya-technologie; daarom zal de groep in Geel ook overschakelen. Avaya-partner en netwerkspecialist Dimension Data sleepte het project in de wacht en voerde in januari 2012 de implementatie uit.

Genzyme in Geel is gespecialiseerd in de productie van biotherapeutische eiwitten die gebruikt worden als therapie medicijn. In Geel produceert Genzyme een medicijn tegen de ziekte van Pompe, een zeldzame, erfelijke spierziekte. De bedrijfseenheid in Geel beschikt over verschillende bioreactoren waarin het medicijn geproduceerd wordt. Genzyme is als groep actief in meer dan veertig landen, met elf productievestigingen waaronder vijf in Europa.

Paul de Bakker, ICT Manager bij Genzyme België: “Ten gevolge van onze recente beslissing om onze productiecapaciteit in Geel gevoelig uit te breiden, waren we genoodzaakt op zoek te gaan naar een nieuwe, gemakkelijk schaalbare telefonieoplossing, die bovendien naadloos kon geïntegreerd worden met onze bestaande telefonie- en DECT oplossingen. Omdat Genzyme wereldwijd reeds standaardiseert op het IP-telefonieplatform van Avaya, wilden we in Geel de gelegenheid te baat nemen om eveneens over te stappen op datzelfde platform.

Zo kunnen we efficiënter werken en onze medewerkers een groter gemak en meer functionaliteiten aanbieden. Daarom gingen we op zoek naar een Avaya-partner die ons niet alleen kon adviseren bij het uitwerken van een oplossing, maar tevens kon instaan voor de implementatie. Na een uitgebreid selectieproces, werd beslist om met Dimension Data in zee te gaan. Dimension Data overtuigde ons door haar professionele aanpak en gepast advies. Bovendien dachten zij proactief met ons mee en legde ze een gedegen technische kennis aan de dag. Op onze site in Geel stond Dimension Data niet alleen in voor de implementatie van het nieuwe telefoniesysteem voor de bestaande gebouwen, maar zal ook de nieuwe productie-unit, die in aanbouw is, van de Avaya IP-telefonieoplossing voorzien.


Door deze standaardisatie kan Genzyme de kosten drukken. Bovendien wordt het beheer gemakkelijker: systeemadministratoren hoeven immers slechts één enkel platform te ondersteunen. “Genzyme koos voor een Avaya enterprise licentie die Unified Communications zoals Microsoft Lync en voicemail integratie mogelijk maakt”, aldus Dimitri De Bruycker, Enterprise Client Manager bij Dimension Data. “We plaatsen bij Genzyme in de eerste fase 400 Avaya-toestellen. Tevens heeft Genzyme voor haar medewerkers in de productiesite nood aan robuuste draadloze IP-dect telefoons. Genzyme heeft aan ons gevraagd om eveneens in te staan voor de planning en opvolging van de implementatie van de DECT uitbreiding”.

Wanneer het project is opgeleverd wordt een specifieke opleiding gegeven aan de system administrators. Ook een maintenance contract werd afgesloten, zodanig dat als er een probleem of vraag is ze steeds bij Dimension Data terecht kunnen.

De implementatie van de oplossing vond plaats in januari 2012.